Eindelijk een storingsplatform zonder ruis op de lijn

Het is jarenlang het stiefkindje geweest van gebouwbeheer. Storingsmeldingen verwerken en storingen oplossen. Storingsmeldingen liepen over teveel schijven en vaak waren er verschillen te zien tussen de initiële melding en de uiteindelijke opdracht waarmee de storingsmonteur op pad moest. Aan die onhebbelijkheden is een einde gekomen, dankzij het nieuwe digitale storingsplatform LOEK! Aan tafel zitten Kees van Iwaarden, directeur van LOEK!® en Henk-Jan Berendsen, projectleider van SPECT bouwmanagers + adviseurs, die een samenwerking met elkaar zijn aangegaan.

Van Iwaarden doet de aftrap: “In de bouw werkt men met een lange keten als het om de afhandeling van storingsmeldingen gaat. Van huurder, naar vastgoedbeheerder, naar aannemer, naar onderaannemer, naar monteur. Kun je je voorstellen hoeveel communicatie er moet plaatsvinden, voordat de huurder de monteur op locatie heeft en dan maar moet hopen dat de storingsmonteur de klacht goed in beeld heeft en de juiste materialen bij zich heeft?” Henk-Jan Berendsen vult aan: “Het was niet alleen een grote frustratie voor de huurder, maar ook voor alle tussenschakels. Eén melding vergt een boel manuren aan data invoer, bellen, regelen en terugkoppelen.”

 

Een besparing van tijd, kosten en ergernis
Berendsen: “SPECT was toe aan het upgraden van de software. Wij willen grip op het proces en op ieder moment van de dag inzicht hebben in de status van gemelde storingen. Dat bleek een zeer ingrijpende en kostbare aangelegenheid te zijn. Tot LOEK! in beeld kwam. We zagen direct de potentie van het digitale storingsplatform. Samen met Kees hebben we toen een plan gesmeed, waarbij op een efficiënte en betaalbare manier aan alle wensen voldaan kon worden.”

Om dit nieuwe platform goed te implementeren heeft Spect de storingspartijen, hun klanten en hun werkvoorbereider uitgenodigd voor een overleg met Kees.  Deze meetings hebben voor waardevolle input gezorgd, die meteen is verwerkt. Berendsen: “We zien nu al dat de storingen op een veel efficiëntere wijze worden verholpen en dat alle partijen er beter van worden.”

 

LOEK! faciliteert het melden en oplossen van storingen 100 procent via één online platform waarop alle partijen slim kunnen samenwerken. Van Iwaarden: “De huurder maakt een melding met behulp van een mobiele app en kan ook foto’s van de storing bijvoegen.SPECT beoordeelt deze melding, kan deze eventueel aanvullen en zet dit vervolgens met een paar klikken digitaal door naar het juiste onderhoudsbedrijf. Deze zet op zijn beurt via het platform van LOEK! de melding om in een digitale werkopdracht voor de monteur. De monteur registreert op locatie alle benodigde informatie en meldt de werkopdracht gereed, waarna deze op kantoor direct kan worden omgezet in een digitale factuurspecificatie.”

Henk-Jan Berendsen vult aan : “LOEK! zorgt er voor dat alle betrokken partijen automatisch op de hoogte worden gehouden van de status van de melding. Een bijkomend voordeel is dat het platform werkt op basis van een omgekeerd verdienmodel, waardoor de kosten voor het gebruik van de slimme applicaties worden gedragen door de bedrijven die de omzet en winst genereren met het afhandelen van de storingsopdrachten.”

 

Slim samenwerken met opdrachtgevers en leveranciers
Berendsen: “We hebben voor LOEK! gekozen omdat we zien dat er flink wordt geïnvesteerd in de doorontwikkeling van het platform en dat er steeds meer bedrijven aanhaken en de online community van LOEK! snel groeit. We kunnen met een paar klikken een digitale connectie maken met een centraal online gebouwdossier, waarin gebouwinformatie veilig kan worden opgeslagen.”

 

Van Iwaarden vult aan : “Dit jaar gaan we het ook mogelijk maken om gebouwinformatie te delen met andere bedrijven, die ook een digitale connectie hebben met hetzelfde online gebouwdossier.” Berendsen: “Dan wordt het voor alle partijen aantrekkelijk en kunnen we door de gehele keten heen, slim samenwerken en kosten besparen voor onze opdrachtgevers. Dat is precies wat bij ons past en waarmee we ons willen onderscheiden.”

 

LOEK! evolueert in een rap tempo
Kees van Iwaarden zit duidelijk niet stil in het hele ontwikkelingsproces: “Sensoring. Dat is een ander onderdeel waaraan wij werken. Waar nu nog menselijk handelen verantwoordelijk is voor de doorgifte van informatie, daar willen we morgen een volautomatische manier van monitoring hebben. De huidige ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things geven ons daar alle tools voor. De uitdaging is echter om zoveel mogelijk sensoren draadloos te maken, waardoor we onafhankelijk worden van interne netwerken. Momenteel onderzoeken we de optie om draadloze sensoren via low-range (LoRa) netwerken data te laten versturen naar het online gebouwdossier van het gebouw. LoRa communicatie zendt en ontvangt op een lagere frequentie kleine pakketjes data. Heel betrouwbaar, heel snel.”

Henk-Jan Berends: “Dat geeft straks een ideaal overzicht van gebouw en installatie, waarbij we constant op de hoogte blijven van de performance, temperatuur, vochtigheidsgraad en functionaliteit van diverse onderdelen van het gebouw en de aanwezige installaties. Alleen al in de preventiesfeer is dat goud waard.”

 

Blockchain gaat de gehele bedrijfstak veranderen
Kees van Iwaarden: “In het concept van LOEK! zijn alle voorwaarden aanwezig om ook blockchain technologie toe te passen. Bedenk je eens wat het betekent als we op basis van smart-contracts alle onderhoudsmutaties, uitgevoerd op alle voorkomende onderdelen en installaties van een gebouw, uitgevoerd door allerlei verschillende bedrijven, vastleggen in een blockchain? En dat het die éne gezamenlijke waarheid is, op basis waarvan de technische waarde van een gebouw bepaald gaat worden, of de servicekosten worden afgerekend? Dit gaat een enorme impact krijgen op de gehele vastgoedbranche!”

Tot besluit zegt Berendsen: “Wij omarmen al deze innovaties bij SPECT, stilstand is achteruitgang en vanuit onze ervaring en de specifieke kennis die we hebben van vastgoedbeheer, kunnen we ook een positieve bijdrage leveren, die uiteindelijk weer nuttig is voor onze opdrachtgevers.”

 

Bron: http://www.instore-online.nl/eindelijk-storingsplatform-zonder-ruis-op-lijn/





LOEK!