Op 4, 5 en 6 juni hebben we het zelf-beherende gebouw geïntroduceerd op het Techmorrow plein van de Provada. Hier vertellen wij u nog eens, hoe u de huurderstevredenheid kunt verhogen en de exploitatielasten kunt verlagen door uw gebouw zelf-beherend te maken.

Het zelf-beherende gebouw is een gebouw wat zonder hulp van een persoon of een servicedesk problemen oplost. Een woning, kantoor, school, zorggebouw, of winkel, die zelfstandig digitale instructies verstuurt naar medewerkers of opdrachten naar onderhoudsbedrijven om facilitaire en technische problemen op te lossen.

De digitale ontwikkeling in de vastgoedbranche

Er komen steeds meer fabrikanten en leveranciers die technische installaties en producten leveren die data verzamelen. Denk hierbij aan verwarmingsinstallaties, koelinstallaties, luchtbehandelingsinstallaties, brandbeveiligingsinstallaties, toegangspoortjes, liften, koffiemachines, vendor-machines, maar ook aan sensoren die temperatuur, CO2, luchtvochtigheid en bewegingen meten. Er wordt steeds meer data verzameld over het functioneren van de installaties zelf, maar ook over het gebruik van de ruimtes in een gebouw.

Al die fabrikanten en leveranciers ontwikkelen vaak ook slimme app’s, waarmee u al die individuele installaties kunt uitlezen of waarmee u geïnformeerd wordt over een probleem. Op basis van die informatie kunt u uw medewerkers of onderhoudspartijen instrueren om correctief of preventief acties te ondernemen of reeds ontstane problemen op te lossen. Maar is dit nu wat u wilt ? Allerlei verschillende app’s, waar u op moet inloggen en vervolgens alsnog zelf in actie moet komen om werkopdrachten of opdrachten te verstrekken. Het wordt in de toekomst onbeheersbaar en u bespaart eigenlijk helemaal geen tijd.

Hoe wij dat oplossen met ons unieke cloud community platform

LOEK! heeft in de afgelopen 2 jaar het unieke cloud community platform, http://www.loekonline.nl, ontwikkeld en voegt hier nu slimme online applicaties aan toe, waarmee u uw gebouw zelf-beherend kan maken. Loekonline is voorzien van een digitaal gebouwdossier, waar u per gebouw, verblijfsobjecten, ruimten, verdiepingen, onderdelen, en elementen kan beheren. Een element is bijvoorbeeld een koffiemachine, bureau, airco-installatie, lift, etc. Per element kan u gebreken of storingen beheren en per gebrek/storing bepalen welke medewerker of onderhoudspartij deze moet oplossen. Hieraan kunnen ook service-levels worden gekoppeld, zodat ook de performance van de dienstverlening kan worden gemonitord.

Wanneer de gebruiker van het gebouw met zijn smartphone de QR code scant, kunnen de voor-geprogrammeerde gebreken en storingen gekozen worden. Op basis van de keuze wordt automatisch een digitale werkopdracht naar een medewerker of een opdracht naar een onderhoudspartij verstuurd. Er komt dus geen servicedesk meer aan te pas en de melder van het gebrek of de storing wordt automatisch op de hoogte gehouden over de status van de afhandeling. Dit leidt tot forse kostenbesparingen een hogere huurderstevredenheid. De gebouwbeheerder kan via een online applicatie alles volgen, maar zit dus zelf niet meer in het proces.

Kan het nog slimmer en efficiënter ?

Jazeker. Momenteel voeren we twee pilots uit, waarbij we gebouw gerelateerde installaties en machines via een API ( interface ) koppelen aan ons cloud community platform. De ene pilot voeren we in samenwerking uit met Deloitte Consultancy, waar we koffiemachines koppelen aan ons platform en de andere pilot voeren we uit met RdB Real Estate, waar we een Remeha ketelinstallatie, rookmelder en een gootsensor koppelen aan ons platform.

Vanuit de installaties worden data-sets verstuurd, die we net zoals in bovengenoemd proces, omzetten in werkopdrachten naar medewerkers en opdrachten naar onderhoudspartijen. De data-sets kunnen er ook op wijzen dat er preventief onderhoud moet worden uitgevoerd. Op deze wijze kunnen gebreken en storingen worden voorkomen, waardoor de huurderstevredenheid nog verder zal stijgen en de onderhoudskosten nog verder zullen dalen. Ook bij dit proces kan de beheerder zelf bepalen welke onderhoudspartijen de werkzaamheden moeten uitvoeren en welke servicelevels gehanteerd worden.

Waar gaat het naar toe ?

In het kader van bovengenoemde pilots onderzoeken we nu, hoe op basis van de nieuwe Europese PSD2 richtlijnen geautomatiseerd betalingsinstructies kunnen gaan geven op een betaalrekening. Dit betekent dat op basis van gereed-meldingen vanuit installaties of handmatig ingegeven door de huurders en/of vastgoedbeheerder, geautomatiseerd de betaling aan de onderhoudsbedrijven kan plaatsvinden, zonder dat er nog een administratie afdeling aan te pas komt. Zo wordt de hoogste graad van tijd- en kostenefficiency bereikt en draagt dit bij tot een nog hogere huurderstevredenheid.

Wilt u ook kosten besparen en de tevredenheid bij huurders en gebruikers van vastgoed verhogen ?

Neem contact met ons op door een email te sturen naar info@loekonline.nl of neem telefonisch contact op met Kees van Iwaarden via 010-2499550

 

 

 

 

Ontdek meer van LOEK!

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder